Купівля франшизи – варіант для тих, хто бажає інвестувати, але не цілком готовий створювати власний бізнес з нуля.
Франчайзинг дає можливість знизити ризики банкрутства нового підприємства і зменшити початкові інвестиції. З іншого боку, покупець франшизи не настільки вільний в діях, як власник власного бізнесу. У західних країнах франчайзинг розглядається як кращий варіант продовження кар’єри для людей виконавчих, але не схильних до ініціативи. В Україні розвиток франчайзингового ринку призвело до появи професійних франчайзі – люди, які їздять і купують все нові і нові франшизи. У них є приміщення і вони цим вміло користуються.
Якщо у людини є приміщення в центрі, то, зайнявши його одним магазином, він обслужить лише одну цільову аудиторію. Потім він купує франшизу на іншу діяльність, і його цільова аудиторія категорійно виростає мінімум в два рази. І так далі, поки вистачає приміщення і немає перенасиченості.
Деякі з таких франчайзі уміло комбінують національні і закордонні франшизи, досягаючи максимального розширення і задоволення цільової аудиторії.
У будь-якому випадку, перш ніж прийняти рішення про підписання угоди про франчайзинг, потенційний франчайзі повинен ретельно і відверто відповісти самому собі на ряд питань, проаналізувавши себе на готовність і, головне, на відповідність вимогам, які пред’являються до франчайзі мережами.
В першу чергу, франчайзі повинен проаналізувати своє бажання займатися конкретним видом бізнесу, особливо, якщо франшиза передбачає самостійне управління точкою або повну самозайнятість. Навіть найперспективніший бізнес не буде приносити радість і не буде максимально ефективний, якщо франчайзі розглядає його як гнітючу обов’язок.
Наступною рекомендацією буде не обмежуватися кількома франчайзерами. Зустріньтеся з максимальною кількістю. Спробуйте об’єднати в своєму приміщенні кілька концепцій (різних франшиз або франшизу з незалежним бізнесом). Це дозволить створити синергетичний ефект і залучити додаткових клієнтів до кожного бізнесу.
Не зупиняйтеся на якійсь одній області. Франчайзинг дозволяє не мати досвіду в сфері громадського харчування або торгівлі, але при цьому володіти кав’ярнею і магазином. Різні сфери можуть наштовхнути Вас на геніальні ідеї і дати несподіваний ефект.
У зв’язку з запуском бізнесу, в основі якого лежить покупка франшизи, підприємець понесе певні витрати, які можна поділити на кілька груп.
Перша група витрат – це витрати на пошук самого бізнесу, експертизу договорів, поїздки та інше. Це витрати, як грошей, так і часу.
На етапі після підписання договору з’являються такі витрати. Це витрати на оренду приміщення та його ремонт, обладнання та декорування приміщення, реєстрацію підприємства і його запуск (погодження). Вартість франшизи же становитиме всього близько 10% від усіх інших витрат (якщо приміщення не покупне).
У франчайзинговому бізнесі можуть бути і приховані витрати, яких не видно відразу з договору. Наприклад, франчайзер передає дизайн ресторану. Але у франчайзинговий пакет входить тільки ескіз-проект. Відповідно, прив’язати ескізи до приміщення повинен буде або фахівець франчайзера або місцевий дизайнер, зрозуміло, що за окрему плату.
Краще відразу розкласти все по поличках і уточнити, щоб уникнути непорозумінь надалі.
Для оцінки адекватності роботи в мережі потрібно порівняти запропоновані виплати франчайзеру з його можливостями підтримувати мережу, а також об’ємом послуг, запропонованих франчайзером за ці платежі. Для цього потрібно поспілкуватися з іншими франчайзі мережі.
На нашому ринку все-таки існує проблема – неякісна опрацювання франшиз. Намагаючись заощадити час, фінансові та кадрові ресурси на розробці і впровадженні франчайзингової програми, чекаючи швидкий дохід при мінімальних вкладеннях, франчайзери створюють так звані «дуті» франчайзингові пакети, виставляючи на ринок на вигляд цілком привабливі, а в реальності неефективні пропозиції. Краще віддати перевагу розвиненим мережам з гарантованим успіхом. У початківців мережах ризик провалу набагато більше.
Як будь-яка система, франчайзинг висуває до учасників системи ряд вимог.
Найбільш важливі вимоги до франчайзі:
– наявність у потенційного франчайзі необхідних психологічних якостей, що дозволяють йому прийняти умови роботи в системі як такої. Певна категорія людей може працювати тільки самостійно і не приймає ніяких обмежень, що накладаються системою;
– готовність франчайзі до постійної роботи, відсутність звички перекладати справи на інших.
Ці вимоги необхідно мати на увазі перед тим, як прийняти рішення про готовність працювати в мережі. При цьому так само бажано вислухати думку кваліфікованого консультанта з досвідом роботи по підбору персоналу для франчайзингових мереж.
Одним з широко поширених помилок щодо франчайзингу є думка про його стовідсоткову надійність. Частка правди в таких твердженнях, безумовно, є. Але з цього не випливає, що франчайзинг гарантує живучість вашого підприємства. Майбутньому франчайзі потрібно бути дуже уважним перед тим, як підписати договір з франчайзером.
Для прийняття остаточного рішення необхідно отримати вичерпні відповіді на основні, фундаментальні питання:
– як давно обрана фірма працює за системою франчайзингу;
– скільки і за який період було проведено пробних операцій по функціонуванню, чи можна ознайомитися з їх результатами;
– скільки у неї діючих франчайзі;
– скільки франчайзі з’явилося за останній рік роботи фірми;
– чи можна отримати адреси діючих франчайзі, зв’язатися з ними і познайомитися;
– яка ділова репутація і досвід керівників цієї фірми;
– скільки власних коштів вкладено фірмою в створену їй систему;
– яка організаційна структура фірми, які її плани розвитку на найближчі 5-7 років;
– які банки її обслуговують, їх відгуки, аудиторські оцінки;
– чи є фірма членом асоціації франчайзингу, якщо немає – то з якої причини.
Ще більш конкретні питання потенційний франчайзі повинен задати франчайзеру з приводу практичних взаємовідносин між ним і головною фірмою.
Які загальні витрати я понесу, створюючи підприємство в рамках пропонованої мені системи:
– скільки коштує франшиза;
– який оборотний капітал мені знадобиться;
– на яку валовий прибуток я можу розраховувати;
– скільки часу мені потрібно до досягнення “точки окупності” мого підприємства;
– хто бере на себе витрати з навчання персоналу, його проживання, харчування та проїзд на цей період;
– які розміри моїх поточних відрахувань на головне підприємство;
– як відбувається постачання мого підприємства необхідними товарами і чи є на них додаткові націнки;
– коли мені знадобляться гроші на заміну застарілого обладнання, і на яких умовах буде проводитися його заміна;
– як здійснюється рекламна підтримка мого підприємства з боку головної фірми;
– як здійснюється зв’язок мого підприємства з головним офісом, хто з його співробітників буде зі мною взаємодіяти, чи можу я з ним познайомитися;
– який порядок ведення бухгалтерського обліку та звітності;
– проводяться у вашій системі навчальні тренінги та семінари, які навчальні посібники і довідники я можу отримувати в процесі роботи;
чи можу я розраховувати на допомогу головної фірми в разі, якщо я не зможу вирішити яку-то проблему самостійно;
– які наслідки можуть виникнути для мого підприємства, якщо головне підприємство збанкрутує.
На сьогоднішній день навіть цей короткий перелік питань може здатися українським підприємцям не досить коректним. Але в світовій практиці саме ті фірми, які готові відповісти на такі питання абсолютно відверто, і вважаються найбільш надійними партнерами для потенційних франчайзі. Ще раз нагадаємо, що якщо франчайзер ризикує своїм ім’ям і репутацією, що теж немало, то потенційний франчайзі часто ризикує всім своїм майновим і фінансовим станом.