На сьогоднішній день ринок франчайзингу в світі є досить розвиненим та має значну кількість учасників у багатьох сферах бізнесу, включаючи ресторани, магазини, послуги з надання зв’язку, фітнес-центри та багато іншого.

За даними Міжнародної асоціації франчайзингу, ринок франчайзингу в світі зростає зі швидкістю 5-6% щорічно і оцінюється в понад $3 трлн. Зокрема, більше 80% компаній у США використовують модель франчайзингу для розширення своїх бізнесів. Однак, у світі ринок франчайзингу не є однаково розвиненим в усіх країнах.

На цьому тлі, враховуючи успіхі останніх років, ми можемо сказати, що франчайзинг набуває галупоючого розмаху в світі.

У деяких країнах, таких як США, Канада, Велика Британія, Франція, Німеччина та Японія, франчайзинг є популярним та досить розвиненим видом бізнесу. У той же час, в інших країнах, наприклад в Україні, ринок франчайзингу ще досить молодий та розвивається.

У світі, де більшість компаній працює в режимі франчайзингу, на ринку присутні такі гіганти, як McDonald’s, Subway, KFC та багато інших. Однак, на ринку франчайзингу є також багато малих та середніх компаній, які використовують модель франчайзингу для розширення своєї діяльності.

Загалом, ринок франчайзингу в світі є розвиненим та постійно зростає, пропонуючи підприємцям можливість розвиватися у рамках успішної бізнес-моделі з відомим ім’ям бренду, а також забезпечуючи споживачам доступ до новітніх продуктів в світі.

Давайте кинемо око на США,

Незважаючи на економічні негаразди через триваючу інфляцію, нестачу робочої сили та проблеми з ланцюгом постачання, галузь франчайзингу залишалася здоровою минулого року, і очікується, що більшість секторів стабільно зростатимуть у 2023 році, згідно зі Звітом про економічні перспективи франчайзингу за 2023 рік. Цей звіт, опублікований у на початку квітня 2023 року Міжнародною асоціацією франчайзингу, підготовлено незалежною організацією маркетингових досліджень FRANdata. 

У 2022 році загальна кількість франчайзингових одиниць зросла на 2% до 790 492. У звіті робиться висновок, що це зростання було підтримано збільшенням споживчих витрат, сильним ринком праці та здоровими фінансовими установами. У звіті прогнозується, що підприємства, які належать франчайзі, цього року збільшаться на 15 000 одиниць до приблизно 805 000. 

Франчайзинг зросте приблизно на 254 000 робочих місць, що на 3% більше, ніж у 2022 році . З додаванням цих нових робочих місць співробітники франчайзингової індустрії будуть займати 8,7 мільйона робочих місць у Сполучених Штатах. 

Яскравий прогноз для QSR та персональних послуг 

Ресторани швидкого обслуговування (QSR), підприємства персональних послуг, а також комерційні та житлові послуги очолили минулорічний ріст «виходу» франчайзингової галузі, який є показником загальної економічної активності. Відповідно до звіту, у 2023 році QSR та персональні послуги, ймовірно, лідируватимуть у зростанні виробництва. 

FRANdata прогнозує, що особисті послуги зазнають найбільшого зростання кількості установ, а також обсягів виробництва у 2023 році. Індустрія персональних послуг включає оздоровчі та фітнес-центри, косметичні студії та медичну допомогу вдома. Випуск персональних послуг має зрости на 6,7%, йдеться у звіті. Очікується, що кількість таких установ зросте на 2,5% до 120 302 місць.

Випуск QSR, сектору швидкого харчування , зросте в 2023 році приблизно на 5,1%, прогнозується у звіті. Крім того, за прогнозами, зайнятість QSR зросте на 3,5% до загальної кількості приблизно 3,9 мільйона працівників. Очікується, що QSR становитимуть 45,3% усіх франчайзингових працівників цього року.

Трудові виклики

Незважаючи на загальний оптимізм звіту, невеликий резерв кваліфікованої робочої сили та зростання вартості робочої сили залишатимуться найбільшими проблемами для майже всіх франчайзі. Згідно з дослідженням зайнятості IFA/FRANdata 2023, 81% франчайзингових брендів зазнали стримування зростання через проблеми з робочою силою, що продовжувалося з 2022 року. 

Нестача робочої сили призвела до підвищення заробітної плати. У звіті про економічні перспективи за 2023 рік зазначається, що до лютого 2023 року середня погодинна оплата досягла 4,6% до 33,09 доларів США. У лютому 2022 року середня погодинна оплата становила 31,63 дол. 

У звіті також попереджено, що фінансові установи, ймовірно, будуть скупими на позики в 2023 році. Федеральна урядова програма захисту зарплати та пільги на утримання співробітників утримували на плаву багато хитких підприємств. Кредитори стали більш несхильними до ризику і будуть уважно оцінювати «життєздатність бізнес-моделі, грошовий потік, підтримку, яку франчайзер пропонує франчайзі, і фінансовий вплив будь-яких затримок у відкритті нових місць», – йдеться у звіті. 

Ще одне застереження у звіті стосується підвищення ставок по іпотеці та високих цін на житло, що призвело до песимізму щодо сектора нерухомості. Враховуючи зниження загального обсягу транзакцій і попиту в галузі, FRANdata очікує, що 2023 рік буде повільним для служб інспекції житла, брокерів з нерухомості, оцінювачів і послуг з управління нерухомістю.

Основні моменти звіту FRANdata

Економічні перспективи франчайзингу на 2023 рік аналізують показники галузі в кожному штаті, а також у Вашингтоні, округ Колумбія, на 2022 рік і представляють прогноз на цей рік. У новому звіті розглядаються вісім основних секторів бізнесу та аналізуються тенденції в регіонах. Він також аналізує напрями національної економіки. Нижче наведено кілька додаткових моментів зі  звіту:

  • У 2023 році обсяг виробництва компаній, що належать франчайзі, зросте на 4,2% до 860,1 мільярда доларів США. У 2022 році загальна сума склала 825,4 мільярда доларів США. 
  • Як і в 2022 році, частка франшиз у валовому внутрішньому продукті країни залишиться на рівні 3%. 
  • Очікується, що у Техасі найбільше зросте франчайзингова діяльність у 2023 році. Арізона, Колорадо, Флорида, Джорджія, Іллінойс, Індіана, Північна Кароліна, Південна Кароліна та Теннессі приєднаються до Техасу, щоб завершити 10 штатів із найбільшим зростанням франчайзингу у 2023 році. 
  • Зростання на Півдні випереджатиме решту франчайзингового ринку США.
  • У Південно-Східному регіоні, де вже є найбільша в країні концентрація підприємств, що належать франчайзі, до 2023 року буде приблизно 234 079 установ. Ці підприємства матимуть 2,5 мільйона співробітників і додадуть 250 мільярдів доларів виробництва.

Від Fran Team

www.franchising.org.ua Вже більше 20 років основною метою діяльності Асоціації є всебічне сприяння розвитку франчайзингу в Україні, а також представлення та захист інтересів роботодавців у галузі франчайзингу у економічній, соціально-трудовій та інших сферах, у тому числі в їх відносинах з іншими сторонами цивільного партнерства. Відсвяткувавши своє двадцятиріччя, Асоціація продовжує впроваджувати нові продукти та сервіси: – повноцінно працює третейське урегулювання спорів, – ведеться робота над створення Фонду фінансування франчайзингу, – до реєстрації готується законопроект «Про франшизу», – учасники Асоціації залучаються до експертно-галузевих комітетів, метою роботи яких додаткове регулювання специфічних потреб франчайзерів. Цей рік буде присвячений першим крокам в реалізації Доктрини «Франчайзинг 2030». Долучайтесь!

Залишити відповідь

many languages